facebook naturopathy
20 czerwca 2018
Bazylia od kilku sezonów cieszy się coraz to większą popularnością na naszych talerzach, a także i w ogrodach. Dziś postanowiłem skupić się na wpływie jaki wywiera ona na nasze zdrowie.
23 maja 2018
Ponieważ do chwili obecnej na blogu nie przywiązywałem większej uwagi do roli witamin w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, uznałem że nadeszła pora, aby uruchomić cykl  nazywający się nie inaczej jak właśnie

 

 

BYĆ MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TEŻ:

Jedzenie potraw bogatych w błonnik ma istotne znaczenie dla pracy naszego układu pokarmowego, a szczególnie jelita. To właśnie ono spełnia olbrzymią rolę w budowaniu odporności człowieka za sprawą mikrobioty w nim występującej, potocznie zwanej "florą bakteryjną". Dziś poświęcimy odrobinę uwagi tym dwom zagadnieniom.

 


Jaki wpływ na jelito wywiera błonnik ?

 

Błonnik należy grupy do tzw. włókien pokarmowych. Głównie są to substancje pochodzenia roślinnego, które nie są trawione za pomocą enzymów wydzielanych w układzie pokarmowym człowieka. Błonnik dzielimy na dwie grupy:

 

Nierozpuszczalna - jest to rodzaj błonnika nierozpuszczalnego w wodzie. Ma on natomiast tendencje do wchłania jej i pęcznienia. Bardzo dobrze sprawdza się przy zaparciach ze względu na to, że zwiększa objętość mas kałowych i utrzymuje ich wilgotność. Przekłada się to na łatwiejsze ich wydalanie.

 

Rozpuszczalna - ta forma w zetknięciu z wodą tworzy tzw. "żel" mający za zadanie przesuwanie pozostałości pokarmu i regulacje pasażu jelitowego w sposób łagodniejszy niż błonnik w formie nierozpuszczalnej, który może dodatkowo podrażniać jelito. Włókna rozpuszczalne stanowią także pożywkę dla bakterii jelita grubego co korzystnie wpływa na jego mikrobiotę.

 
 

Która forma błonnika jest dla nas lepsza?

 

Prawda leży po środku. Do regeneracji jelita najbardziej obiecującymi wydają się produkty, które posiadają właściwy stosunek błonnika rozpuszczalnego do nierozpuszczalnego. Takimi produktami są warzywa i owoce, które powinny być podstawą naszego żywienia jeżeli myślimy o poprawie stanu naszych jelit. Do nich w późniejszej kolejności można dodawać produkty, które zawierają więcej błonnika nierozpuszczalnego jak: 

 

  • rośliny oleiste: orzechy włoskie, laskowe, migdały.

 

  • rośliny strączkowe: groch, fasola itp.

 

  • zboża z pełnego lub półpełnego przemiału (zawierają głównie błonnik nierozpuszczalny).

 

  • grzyby.

 

 

10 ciekawostek dotyczących jelita.

 

  • Jelito cienkie ma około 6 m, natomiast jelito grube 1,5 m długości.

 

  • W jelicie znajduje się aż 70% komórek układu odpornościowego.​​​​​​

 

  • Przyjmuje się, że w jelicie ludzkim znajduje się od 300 do nawet 600 różnych szczepów bakterii.

 

  • Flora bakteryjna jelita spełnia kilka niezmiernie ważnych funkcji w organizmie jak chociażby: kontrola układu odpornościowego, synteza niektórych witamin i minerałów czy też regulacja nastroju.

 

  • Jelito połączone jest z centralnym układem nerwowym za sprawą nerwu zwanego "błędnym".

 

  • Prawidłowa flora bakteryjna zapewnia właściwą przepuszczalność jelit, ponieważ pozwala na odżywianie enterocytów(komórki jelita cienkiego).

 

  • Właściwa przepuszczalność jelit pozwala namnażać się najkorzystniejszym szczepom bakterii.

 

  • Jelito grube jest najbardziej zagęszczonym siedliskiem bakterii ze względu na to, że zachodzi w nim ostatnia faza rozkładu tego czego wcześniej nasz układ pokarmowy nie dał rady wchłonąć np. błonnik.

 

  • Warto rodzić dzieci za pomocą sił natury, ponieważ mikrobiota dziecka tworzy się na bazie flory bakteryjnej pochwy matki. Skład mikrobioty u dzieci urodzonych za pomocą cesarskiego cięcia jest inny przez co układ odpornościowy będzie rozwijał się inaczej.  Może mieć to przełożenie na późniejsze zdrowie dziecka np. będzie podatniejsze na alergie, otyłość czy stany zapalne jelit.

 

  • Około trzeciego roku życia mikrobiota zostaje ustabilizowana dla danej osoby - wyodrębniają się bakterie dominujące.


 

 

Jeśli ten wpis wydał Ci się wartościowy to podziel się nim ze swoimi znajomymi klikając: Udostępnij, bądź lubię to ! Zapraszam też wszystkich do wyrażania własnych opinii w komentarzach poniżej oraz na naszym profilu facebookowym.

 

Miłego dnia !

 

 

 

źródło:

1. Jardanowska A., Zysnarska D., Zregeneruj swoje jelita, "Harmonia 2017", Marzec/Kwiecień, ISSN: 2450-2502, s.78-80

 

14 lutego 2018

Jaki wpływ na jelito wywiera błonnik ? + 10 ciekawostek dotyczących jelita.

Błonnik i jego wpływ na jelita. Jaka forma błonnika jest dla nas lepsza ?

WAŻNA INFORMACJA

 

Katalog-blogow.pl

Treści zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i do takich celów służą.  Nie są one w stanie zastąpić wizyty u specjalisty. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie w praktyce którejkolwiek z informacji zawartych na tej stronie, należy w pierwszej kolejności skonsultować ją z lekarzem.