facebook naturopathy
20 czerwca 2018
Bazylia od kilku sezonów cieszy się coraz to większą popularnością na naszych talerzach, a także i w ogrodach. Dziś postanowiłem skupić się na wpływie jaki wywiera ona na nasze zdrowie.
23 maja 2018
Ponieważ do chwili obecnej na blogu nie przywiązywałem większej uwagi do roli witamin w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, uznałem że nadeszła pora, aby uruchomić cykl  nazywający się nie inaczej jak właśnie

 

 

BYĆ MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TEŻ:

Kontynuując rozpoczęty przed tygodniem cykl na blogu poświęcony witaminom, pragnę przejść do meritum czyli scharakteryzowania czytelnikom każdej z nich z osobna. Na początek zaczniemy od witaminy A.

 


Witamina A - co to takiego ?

 

Warto wiedzieć, iż pod pojęciem witamina A może kryć się kilka znaczeń. Występuje ona w formie retinolu wraz z jego pochodnymi tzw. retinoidami, a także beta-karotenu zaliczanego do karotenoidów. Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach wraz z witaminami D, E i K.

 

Retinol - to najprościej ujmując "gotowa" forma witaminy A powstająca w wątrobie z np. z beta-karotenu (warzywa i owoce), bądź jelicie cienkim z palmitynianu retinolu (produkty zwierzęce). 

 

Beta-karoten - zwany jest także prowitaminą A, ponieważ ludzki organizm przetwarza go do postaci retinolu w ilości potrzebnej do prawidłowego funkcjonowania. Beta-karoten jest przeciwutleniaczem podobnie jak inne karotenoidy. Oznacza to, iż ma właściwości hamujące procesy oksydacyjne co przekłada się na powstrzymywanie rozwoju komórek nowotworowych. 
 

 

Niedobór witaminy A.

 

Niedobory każdej z witamin mają ogólnoustrojowy wpływ na zdrowie. Nie można jednoznacznie określić, iż witamina A działa korzystnie wyłącznie na oczy, zaś witamina C na odporność. Każda z witamin przyczynia się do prawidłowej pracy naszego organizmu. Niedobór witaminy A prowadzi przede wszystkim do:

 

  • stanów zapalnych skóry np. trądziku

 

  • problemów z tarczycą

 

  • ślepoty zmierzchowej

 

  • wysuszenia spojówek i zmętnienia rogówki w gałce ocznej

 

  • zaburzeń wzrostu u dzieci

 

  • nowotworów piersi u kobiet

 

  • łysienia plackowatego

 

  • osłabionej odporności

 

 

Nadmiar witaminy A w organizmie.

 

Hiperwitaminoza spowodowana nadmiarem witaminy A w organizmie objawia się najczęściej:

 

  • mdłościami

 

  • zmęczeniem

 

  • drażliwością

 

  • bólami głowy

 

  • spadkiem wagi ciała

 

  • słabymi i kruchymi paznokciami

 

  • wypadającymi włosami

 

  • zniekształceniem kości

 

  • powiększeniem wątroby, a nawet marskością w przypadku długotrwałego jej stosowania

 

 

Hiperwitaminoza może być spowodowana długotrwałym stosowaniem syntetycznych produktów i najczęściej występuje w przypadku witamin rozpuszczalnych w tłuszczach czyli A, D, E i K.

 

 

Na co należy zwrócić uwagę przy suplementacji witaminą A.

 

Jeżeli zamierzamy suplementować witaminę A, to należy zwrócić uwagę głównie na to, żeby pochodziła z naturalnych źródeł i występowała najlepiej w formie beta karotenu z którym nasz organizm bez problemu sobie poradzi. Na rynku suplementów występują różne preparaty, więc zachęcam do zapoznania się ze składem przed ich ewentualnym zakupem. Warto też wiedzieć, iż beta-karoten najkorzystniej działa podawany razem z witaminami B, E, D oraz wapniem.

 

 

11 naturalnych produktów, które są dobrym źródłem beta-karotenu i retinolu.

 

  • mniszek lekarski

 

  • papryka

 

  • jarmuż

 

  • gorczyca

 

  • marchew

 

  • masło naturalne

 

  • wątróbka z indyka

 

  • mango

 

  • dynia

 

  • szpinak

 

  • suszone morele
     

 

W następnej części cyklu poruszymy temat kolejnej z witamin. Jeżeli artykuł był dla Was pomocny to dajcie o tym znać łapką, bądź udostępnieniem. Czekam także na wasze komentarze pod wpisem. Do następnego !

 

 

źródło:

 

1. youtube.com/Radio Katowice/Alfabet Jerzego Zięby. A jak witamina A.

2. Pawłowski A., Szeląg D., Wygraj zdrowie z naturą, Warszawa 2018, ISBN: 978-83-7740-358-7, s.15

3. pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_A - informacje z dnia 30.05.2018

 

 

 

30 maja 2018

Witamina A - właściwości, skutki niedoboru + 11 naturalnych produktów bogatych w witaminę A.

Czym charakteryzuje się niedobór i nadmiar witaminy A ? Na co warto zwrócić uwagę podczas suplementacji. Produkty bogate w witaminę A.

WAŻNA INFORMACJA

 

Katalog-blogow.pl

Treści zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i do takich celów służą.  Nie są one w stanie zastąpić wizyty u specjalisty. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie w praktyce którejkolwiek z informacji zawartych na tej stronie, należy w pierwszej kolejności skonsultować ją z lekarzem.