facebook naturopathy
20 czerwca 2018
Bazylia od kilku sezonów cieszy się coraz to większą popularnością na naszych talerzach, a także i w ogrodach. Dziś postanowiłem skupić się na wpływie jaki wywiera ona na nasze zdrowie.
23 maja 2018
Ponieważ do chwili obecnej na blogu nie przywiązywałem większej uwagi do roli witamin w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, uznałem że nadeszła pora, aby uruchomić cykl  nazywający się nie inaczej jak właśnie

 

 

BYĆ MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TEŻ:

W dzisiejszym wpisie poświęcimy odrobinę czasu na opisanie tiaminy, zwanej także witaminą B1. Zachęcam do zapoznania się z jej charakteryzacją, którą postaram się pokrótce przedstawić.

 


Witamina B1 - trochę historii.

 

Witamina B1 jak już wcześniej wspominałem została odkryta przez polskiego biochemika doktora Kazimierza Funka w 1911 roku. Jest on także autorem wprowadzenia do języka terminu "witamina:. Funk odkrył tiaminę wyodrębniając ją z łusek ryżowych podczas badań prowadzonych nad nieznaną wcześniej chorobą beri beri.

 

 

Niedobór tiaminy.

 

Na niedobór witaminy B1 szczególnie narażeni są ludzie w podeszłym wieku, kobiety w ciąży oraz osoby nadużywające alkoholu. Skutków niedoboru tiaminy może być co najmniej kilka. Najbardziej powszechnymi są:

 

  • brak apetytu i niska masa ciała

 

  • zmęczenie

 

  • osłabienie

 

  • zaburzenia koncentracji

 

  • zaburzenia pamięci

 

  • depresja

 

  • nudności i wymioty

 

  • biegunki

 

  • przyspieszenie akcji serca

 

  • obrzęki kończyn

 

  • Beri Beri - choroba charakteryzująca się zmianami w układzie nerwowym i sercowo - naczyniowym.

 

 

Nadmiar tiaminy w organizmie.

 

Przedawkowanie tiaminy jest praktycznie niemożliwe, ponieważ organizm ludzki zaprzestaje wchłaniania jej w ilościach przekraczających 5mg. Hiperwitaminoza spowodowana przyjmowaniem zbyt dużych ilości witaminy B1 może wystąpić tylko wtedy, gdy podajemy tiaminę w formie zastrzyków. Objawami takiego zatrucia są:

 

  • reakcje alergiczne

 

  • zawroty głowy

 

  • nudności 

 

  • zmęczenie

 

  • duszność

 

  • poty

 

  • obrzęk krtani

 

  • zaburzenia akcji serca

 

  • zgon(w skrajnych przypadkach)

 

 

Suplementacja witaminami z grupy B. O czym warto wiedzieć.

 

Witaminy z grupy B najkorzystniej działają w grupie. Nie bez powodu na rynku suplementów bardzo często znajdujemy witaminy B w formie tzw. complexów. Dla przykładu: tiamina przyjmowana wraz z choliną(wit. B4) oraz kwasem pantotenowym(wit. B5) korzystnie wpływa na problemy trawienne.  

 

 

Naturalne źródła witaminy B1.

 

Tiamina gromadzi się głównie w zewnętrznej warstwie ziaren zbóż. Naturalnymi produktami bogatymi w witaminę B1 są:

 

  • fasola

 

  • groch

 

  • kasza gryczana

 

  • kasza jaglana

 

  • soja

 

  • słonecznik

 

  • orzechy

 

  • wieprzowina

 

  • ryż pełnoziarnisty

 

  • produkty zbożowe grubego przemiału

 

 

Zachęcam do zapoznania się także z innymi wpisami poświęconymi tematowi witamin:

 

Witaminy - czym są i jakie znaczenie mają dla zdrowia ?

 

Witamina A - właściwości, skutki niedoboru + 11 naturalnych produktów bogatych w witaminę A.

 

 

W następnej części cyklu poruszymy temat kolejnej z witamin. Jeżeli artykuł był dla Was pomocny to dajcie o tym znać łapką, bądź udostępnieniem. Czekam także na wasze komentarze pod wpisem. Do usłyszenia.

 

 

źródło:

 

1. youtube.com/Radio Katowice/Alfabet Jerzego Zięby. Literka B jak witamina B.

2. Lewko K.., Leczenie dobrą dietą, Warszawa 2016, ISBN: 978-83-8059-064-9, s.28

3. pl.wikipedia.org/wiki/Witamina_B1 - informacje z dnia 06.06.2018

4. pl.wikipedia.org/wiki/Kazimierz_Funk - informacje z dnia 06-06-2018.

 

06 czerwca 2018

Witamina B1 - wpływ tiaminy na zdrowie człowieka.

Czym jest tiamina ? Jak wyglądają skutki jej niedoborów i nadmiaru. Naturalne źródła witaminy B1. Suplementacja witaminami z grupy B.

WAŻNA INFORMACJA

 

Katalog-blogow.pl

Treści zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i do takich celów służą.  Nie są one w stanie zastąpić wizyty u specjalisty. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie w praktyce którejkolwiek z informacji zawartych na tej stronie, należy w pierwszej kolejności skonsultować ją z lekarzem.