facebook naturopathy
20 czerwca 2018
Bazylia od kilku sezonów cieszy się coraz to większą popularnością na naszych talerzach, a także i w ogrodach. Dziś postanowiłem skupić się na wpływie jaki wywiera ona na nasze zdrowie.
23 maja 2018
Ponieważ do chwili obecnej na blogu nie przywiązywałem większej uwagi do roli witamin w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, uznałem że nadeszła pora, aby uruchomić cykl  nazywający się nie inaczej jak właśnie

 

 

BYĆ MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TEŻ:

Cholina nazywana jest nieco na wyrost witaminą, ponieważ ma do nich podobną aktywność biologiczną. Jest ona w niewielkim stopniu syntezowana przez organizm ludzki. Wchodzi w skład niektórych fosfolipidów np. lecytyny i sfingomieliny. W dzisiejszym wpisie poświęcimy odrobinę uwagi właśnie cholinie.

 

 

Czym jest cholina ?


Cholina pełni w organizmie człowieka wiele istotnych funkcji. Wspomaga między innymi pracę mózgu, co jest cechą charakterystyczną dla witamin z grupy B. Poprawia pamięć u chorych na Alzheimera. Chroni wątrobę przed marskością

Zapobiega powstawaniu rozszczepu kręgosłupa u płodu i podobnie jak kwas foliowy jest ważna dla jego rozwoju. 

 

 

Niedobór choliny

 

Niedobory witaminy B4 prowadzą do:

 

  • obniżonej sprawności umysłowej

 

  • bezsenności

 

  • rozdrażnienia

 

  • stanów lekowych

 

  • bóli głowy

 

  • rozwoju Alzheimera

 

 

 

Nadmiar choliny w organizmie

 

Przedawkowanie choliny pochodzącej z diety jest niemożliwe, ponieważ jej nadmiar zostaje wydalany z moczem. Nieco inaczej może mieć się sprawa w przypadku przyjmowania dużych ilości syntetycznej witaminy B4. Mogą powodować one głównie mdłości, biegunkę, wzmożoną potliwość oraz spadek ciśnienia tętniczego krwi.

 

 

Suplementacja choliną

 

Niedobory choliny są najczęściej zauważane u kobiet w ciąży, kiedy to organizm kobiety do prawidłowego rozwoju płodu potrzebuje jej dużej podaży w diecie. Zauważa się, że osoby nadużywające alkoholu również mają problemy zdrowotne spowodowane między innymi niedoborem choliny. Witaminy z grupy B działają synergistycznie, więc najlepiej stosować je w połączeniu z innymi witaminami z tej grupy. W suplementacji choliną szczególnie ważnymi są chociażby kwas foliowy(witamina B9) oraz inozytol(witamina B8). Przy suplementacji witaminą B4 warto także zwrócić uwagę, aby zwiększyć podaż wapnia w diecie lub rozważyć jego suplementację. Kobiety w ciąży powinny skonsultować ewentualną suplementację ze swoim lekarzem.

 

 

Naturalne źródła choliny w diecie

 

Dobrymi źródłami naturalnie występującej choliny są:

 

  • żółtka jaj

 

  • wątróbka wołowa

 

  • mięso chude

 

  • kapusta

 

  • kalafior

 

  • groszek

 

  • kiełki pszenicy

 

  • ziarna zbóż

 

  • winogrona

 

 

 

 

 

Wcześniejsze wpisy na blogu poświęcone tematowi witamin:

 

Witaminy - czym są i jakie znaczenie mają dla zdrowia ?

 

Witamina A - właściwości, skutki niedoboru + 11 naturalnych produktów bogatych w witaminę A.

 

Witamina B1 - wpływ tiaminy na zdrowie człowieka.

 

Witamina B2 - rola ryboflawiny w życiu człowieka.

 

Witamina B3 - wpływ na zdrowie + kuracja oczyszczająca niacyną.

 

 

W następnej części cyklu poruszymy temat kolejnej z witamin. Jeżeli artykuł był dla Was pomocny to dajcie o tym znać łapką, bądź udostępnieniem ;)

 

 

 

 

źródło:

1. youtube.com/Radio Katowice/Alfabet Jerzego Zięby. Literka B jak witamina B.

2. Pawłowski A., Szeląg D., Wygraj zdrowie z naturą, Warszawa 2018, ISBN: 978-83-7740-358-7, s.18

3. pl.wikipedia.org/wiki/Cholina

 

23 sierpnia 2018

Witamina B4 - szczególnie istotna dla przyszłych mam, ale nie tylko.

Czym jest cholina ? Do czego prowadzą jej niedobory oraz nadmiar ? Jak suplementować cholinę ? Naturalne źródła choliny.

WAŻNA INFORMACJA

 

Katalog-blogow.pl

Treści zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i do takich celów służą.  Nie są one w stanie zastąpić wizyty u specjalisty. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie w praktyce którejkolwiek z informacji zawartych na tej stronie, należy w pierwszej kolejności skonsultować ją z lekarzem.