facebook naturopathy
20 czerwca 2018
Bazylia od kilku sezonów cieszy się coraz to większą popularnością na naszych talerzach, a także i w ogrodach. Dziś postanowiłem skupić się na wpływie jaki wywiera ona na nasze zdrowie.
23 maja 2018
Ponieważ do chwili obecnej na blogu nie przywiązywałem większej uwagi do roli witamin w prawidłowym funkcjonowaniu człowieka, uznałem że nadeszła pora, aby uruchomić cykl  nazywający się nie inaczej jak właśnie

 

 

BYĆ MOŻE ZAINTERESUJE CIĘ TEŻ:

W dzisiejszym wpisie chciałbym skupić swoją uwagę na temacie stresu. Nadmierny stres jest prawdziwą zmorą życia w obecnym świecie. Postanowiłem więc, że nadeszła pora, aby wziąć stres pod lupę na moim blogu.

 

 

Czym tak naprawdę jest stres ?

 

Stres jest stanem napięcia psychicznego i fizycznego. Jest on wywoływany w wyniku określonych bodźców tzw. stresorów. Mianem stresorów określa się czynniki osobowościowe (wewnętrzne) jak i socjologiczne (zewnętrzne). W czasie, gdy jesteśmy poddani sytuacji stresującej, dochodzi do wytwarzania się hormonu adrenaliny. Stres może objawiać się pod różnymi postaciami, ale najczęstsze z nich to:

 

  • przyspieszona akcja serca

 

  • przyspieszony oddech

 

  • wzmożona potliwość

 

  • zasychanie w ustach

 

 

Wpływ na zdrowie człowieka wywołany długotrwałym narażeniem na stres.

 

Stres może być bardzo niebezpieczny dla naszego zdrowia. Osoby długotrwale poddane silnym bodźcom stresowym zmagają się najczęściej z wieloma ich konsekwencjami. Powszechnie znanymi zaburzeniami wywołanymi między innymi stresem są:

 

  • osłabiona odporność

 

  • złe samopoczucie

 

  • depresja

 

  • bóle głowy

 

  • nerwobóle

 

  • problemy z koncentracją

 

  • kłopoty ze snem

 

  • choroby tarczycy

 

  • stany zapalne jelit

 

 

Jak zniwelować negatywne skutki stresu ?

 

Przede wszystkim należy podejść do sprawy poważnie i spróbować ograniczyć bądź wyeliminować wszystkie czynniki, które wpływają na nas negatywnie. Czasami warto rozważyć wizytę u psychologa lub innego specjalisty, który pomoże nam poukładać naszą sytuację życiową na nowo. Jeśli rozmowa z psychologiem wydaje nam się krępująca to można skorzystać np. z pomocy coacha. Ważne jest, aby wiedzieć jakie konkretnie sytuacje powodują u nas wzrost adrenaliny. Rozmowa z człowiekiem, który jest w stanie nas wysłuchać bez względu na to jaką jesteśmy osobą może dać naprawdę bardzo wiele.

 

 

Dieta i jej wpływ na poziom stresu.

 

Jak już wspominałem wcześniej, bardzo ważną kwestią w przypadku problemów zdrowotnych wywołanych narażeniem na stres jest ludzka psychika. Nie mniej ważna jest także dieta. Dieta, która niweluje negatywne wpływ stresorów na zdrowie powinna być bogata w antyoksydanty, które usuwają wolne rodniki. Istotną sprawą jest, aby w naszym codziennym jadłospisie znajdowały się także produkty, które podnoszą poziom hormonu serotoniny (hormonu szczęścia) oraz obniżają poziom kortyzolu (hormonu stresu). Głównymi antyoksydantami są witaminy: A, C i E Poziom serotoniny można podnieść spożywając węglowodany złożone, które stabilizują poziom cukru we krwi.

 

Istotny wpływ na zniwelowanie negatywnych skutków stresu mają też witaminy z grupy B. W szczególności są to witaminy: B6(pirodyksyna), B9(kwas foliowy), oraz B12(kobalamina). Odpowiadają one za prawidłową pracę układu nerwowego. Ważnym aspektem jest spożywanie odpowiednich tłuszczy tzw. wielonienasyconych kwasów tłuszczowych jak omega 3, a także aminokwasów jak chociażby tryptofanu i tyrozyny. Nie wypada także nie wspomnieć o magnezie, który ma istotny wpływ na obniżenie poziomu kortyzolu. 

 

 

Inne sposoby na obniżenie poziomu stresu.

 

Korzystny wpływ na zdrowie osoby zestresowanej mają także napary z ziół np. z melisy, kozłka lekarskiego czy rumianku. Relaksujące kąpiele z dodatkiem olejków eterycznych także przynoszą bardzo dobre rezultaty. Do najpopularniejszych olejków stosowanych w problemach ze stresem należą: lawendowy, szałwiowy, jaśminowy, bergamotowy, geraniowy oraz rozmarynowy. Każdy z nich daje nieco inne efekty, więc najlepszym rozwiązaniem będzie dostosowanie aromaterapii do indywidualnych potrzeb naszego organizmu.

 

 

Aktywność fizyczna, a stres.

 

Niektórzy uznają, iż dobrym sposobem na rozładowanie stresu jest aktywność fizyczna. Jest to jakieś rozwiązanie, ponieważ pozwala  Warto jednak pamiętać, że nie jest wskazanym, aby wykonywać ćwiczenia wymagające dużego wysiłku, ponieważ obciążają one jednocześnie nadnercza, które produkują kortyzol, a także inne hormony. Dobrym rozwiązaniem może być natomiast stosowanie relaksacyjnych ćwiczeń oddechowych.

 

 

 

Jeśli powyższy wpis okazał się dla Ciebie wartościowy to bardzo proszę o podzielenie się nim ze swoimi znajomymi klikając: Udostępnij, bądź lubię to ! Zapraszam również do rozmowy i dzielenia się Waszymi spostrzeżeniami w komentarzach poniżej oraz na naszym profilu FB.

 

 

źródło:

 

1. Pawłowski A., Szeląg D., Wygraj zdrowie z naturą, Warszawa 2018, ISBN: 978-83-7740-358-7, s.393-396

2. youtube.com/PolskaAkademiaZdrowia - PAZ/Jerzy Zięba - "Choroby tarczycy"cz.1-6, "

3. własne

 

 

09 maja 2018

Wpływ stresu na zdrowie człowieka + kilka sposobów jak sobie z nim radzić.

Jak zniwelować negatywne skutki stresu ? Dieta i jej wpływ na poziom stresu.

WAŻNA INFORMACJA

 

Katalog-blogow.pl

Treści zawarte na tym blogu mają charakter wyłącznie informacyjny i do takich celów służą.  Nie są one w stanie zastąpić wizyty u specjalisty. Zanim zdecydujemy się na zastosowanie w praktyce którejkolwiek z informacji zawartych na tej stronie, należy w pierwszej kolejności skonsultować ją z lekarzem.